سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهارراه ادیان در قلب تهران

چهارراه ادیان تهران، یکی از عجیب‌ترین گذرگاه‌های ایران است که در آن اماکن تاریخی و شعبه‌های ادیان مختلف کنار یکدیگر جمع شده‌اند.

چهارراه ادیان

جایگاه خیابان سی تیر بالاتر از گذرگاه غذاهای خیابانی تهران، کافه‌های  قدیمی، موزه‌ها، سفارتخانه‌ها یا دیگر جاذبه‌ها و حوادث تاریخی آن است. در  این خیابان، مردمانی هستند که با مذاهب و عقاید مختلف و مجموعه‌ای از مراکز  مذهبی‌شان، همه در یک نشانی مشترک جمع شده‌اند: چهارراه ادیان . با مجله دلتا همراه باشید.

خیابان سی تیر؛ نقطه تلاقی ادیان

محل تلاقی خیابان سی تیر با خیابان‌های جمهوری و میرزا کوچک‌خان به چهارراه ادیان شهرت دارد. سال‌هاست که پیروان ادیان گوناگون در این خیابان و در کنار هم، در کمال آرامش زندگی می‌کنند.
در این خیابان، اگر مسیحی باشید می‌توانید به کلیسا بروید. اگر پیرو دین  موسی هستید، می‌توانید به کنیسه مراجعه کنید. آتشکده‌ای بزرگ نیز در شمال  این خیابان قرار دارد که زرتشتیان در آن به عبادت می‌پردازند. صدای اذان هم  از مسجد در هر نوبت، مسلمانان را به اقامه نماز دعوت می‌کند. همچنین تجمع  مغازه‌ها و دفاتر اداری پیروان مذاهب در کنار هم، از خیابان قوام السلطنه  قدیم، چهارراه مذاهب ساخته است.
خیابان سی تیر، چهارراه ادیان

مسجد حضرت ابراهیم خلیل‌الله

مسجد حضرت ابراهیم خلیل‌الله در کنار موزه آبگینه و در انتهای کوچه‌  رستمی جاهد قرار دارد. این مسجد در زمان پهلوی دوم بنا شده و محل عبادت  مسلمانان است.

آتشکده آدریان و دبیرستان فیروز بهرام در ضلع شمالی چهارراه ادیان

ساختمان عبادتگاه زرتشتیان در ضلع شمالی چهارراه ادیان قرار دارد. این آتشکده در زمان پهلوی اول ساخته شده و قدمت آن به 90 سال  پیش برمی‌گردد. آتش آن از یزد آمده است. این ساختمان با الهام از تخت جمشید  و معماری ایران باستان ساخته شده است. در مجاورت عمارت، دبیرستان فیروز  بهرام قرار دارد که معروف‌ترین مرکز آموزشی زرتشتیان محسوب می‌شود.
آتشکده آدریان در چهارراه ادیان

کنیسه حییم

این کنیسه، اولین کنیسه شهری در تاریخ ایران است. یهودیان پیش‌تر تنها اجازه داشتند در محدوده‌های یهودی‌نشین کنیسه بسازند. بعداز مشروطه، اقلیت‌ها وارد فضای شهری شدند. کنیسه حییم در  تحولات مشروطه و زمانی که یهودیان در مجلس دارای نماینده شدند، شکل گرفت.
کنیسه حییم در چهارراه ادیان

کلیسای پطرس

کلیسای پطرس قدمتی بالغ بر یک قرن و نیم دارد و در سال 1891 میلادی بنا  شده است. این کلیسا، نشانی از قدمت وجود پیروان ادیان الهی در تهران است.  این بنا تلفیقی از سبک معماری اروپایی و ایرانی محسوب می‌شود.
کلیسای پطرس در چهارراه ادیان

موزه اسقف آرداک مانوکیان

مسیحیان و ارامنه، علاوه بر کلیسای حضرت پطرس در خیابان سی تیر، یک موزه  نیز دارند. در این موزه که برای معرفی اقوام مسیحی در ایران ساخته شده  ‌است؛ لباس‌ها، کتب انجیل، نقره‌کاری‌ها و صنایع دستی، معرفی‌نامه کلیساهای  ایران و… به نمایش گذاشته شده است.
موزه اسقف آرداک مانوکیان در چهارراه ادیان
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، شهر نیلوفرهای آبی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

پیاده‌گردی یک روزه در تهران؛ از ایرانشهر تا گالری اعتماد 

دشت هویج، دشتی بدون حتی یک عدد هویج 

بنای اسکیمویی، خانه پنگوئن‌ها در تهران! 

کافه موزه‌ای برای عشق ماشین‌ها در تهران 

قصر قاجاری که تبدیل به زندان شد 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .